KORG multi/poly
Artikelnummer 1087547Analog Modeling Synthesizer, 37 semi-vägda tangenter, Maximal polyfoni: 60 röster, Analog modeling synthesis.
KORG multi/poly – Analog Modeling Synthesizer
Den nya KORG multi/poly är inspirerad av den legendariska Mono/Poly och kombinerar kraftfulla analoga klanger med avancerad digital teknik och flexibilitet. Mono/Poly var känd för sitt fylliga ljud, tack vare sina fyra oscillatorer och sina innovativa modulationsmöjligheter, som annars bara fanns i stora modulära system. multi/poly bygger vidare på detta arv med KORG:s senaste analogmodellerande teknik.
multi/poly är en polyfonisk synt i ett kompakt och intuitivt format, perfekt för syntspelare och ljuddesigners som vill utforska komplexa ljud utan att behöva använda modulära system. Här finns en unik kombination av East-coast, West-coast och wavetable-oscillatorer tillsammans med en bred palett av nyutvecklade filter. Dessutom har multi/poly modellerade envelopes, VCA och portamento-kretsar för att skapa organiska och dynamiska ljud.
Analog modeling
multi/poly har nyutvecklade oscillatorer och filter som fångar essensen av klassiska analoga komponenter. Varje röst använder virtuella röstkort, där oscillatorer, filter, envelopes och LFO:er varierar i karaktär för att efterlikna verkliga analoga kretsar. Detta resulterar i en levande, organiskt rik tonalitet.
Precis som i en analog synt fortsätter röstkorten att spela även när de inte hörs. Envelopes utvecklas naturligt, vilket gör att ljud med långa release-tider låter toner överlappa på ett realistiskt sätt. Oscillatorer och LFO:er bibehåller sin fas, resonansen klingar ut naturligt och pitch-drift simulerar klassisk analog instabilitet.
För att ytterligare efterlikna vintage-syntar innehåller multi/poly förinställda envelope-karaktärer från klassiker som Mono/Poly, MS-20, Mini, Pro och ARP Odyssey. Den har även modellerade VCA-responser och sex olika portamento-typer för att återskapa klassiska glide-effekter.
Oscillatorer och modulation
multi/poly erbjuder fyra oscillatorer per program, vilket skapar ovanligt fylliga och komplexa ljud. Varje oscillator kan använda tre olika typer:
- Classic: Modellering av traditionella analoga oscillatorer med 11 olika vågformer
- Digital: Wavetables med upp till 64 steg, inklusive över 200 fabriks-wavetables samt möjlighet att ladda egna
- Waveshaper: Inspirerad av West-coast-syntes, där vågformer modifieras genom wavefolding och harmonisk generering.
Utöver dessa finns en separat brusgenerator med dedikerad ”filtrering” och ”saturation” samt en ringmodulator som kan använda alla oscillatorer som ingång.
multi/poly utökar Mono/Polys kraftfulla sync- och crossmodulation, vilket möjliggör komplexa och unika klangvariationer. Du kan använda oscillator 2, 3 och 4 för sync och x-mod, eller separera dem i par för individuell styrning.
Modellerade filter
multi/poly har en nyutvecklad filtersektion med ett brett urval av autentiska vintage-filter:
- M/Poly – Den fylliga karaktären från originalet Mono/Poly
- Mini – Ladder-filter inspirerat av en ikonisk amerikansk monosynt
- Pro – Kraftfullt resonansfilter från den första programmerbara polyfoniska synten
- Ladder HP/BP – Fyra-poligt självsvängande högpass- och bandpassfilter
- MS-20 LP/HP – Modellering av de klassiska KORG 35-filtren från MS-20
- SE M/P – 2-poligt filter med kontinuerlig sweep mellan lowpass, band reject och highpass
- Multi Filter – Skapar modulering av flera filtertyper samtidigt
Huvudfunktioner
- Fyra oscillatorer per program: Classic, Digital, Waveshaper
- Nyutvecklade filter inspirerade av klassiska analoga syntar
- Motion Sequencing 2.0 – Unika sekvenser per röst
- Kaoss Physics – Modulering med interaktiva spelmekaniker
- Layer Rotate – Triggar nya program vid varje tangenttryck
- Smooth Sound Transitions – Sömlöst ljudbyte utan avbrott
- Massiv modulation – Fyra DAHDSR-envelopes, fem LFO:er, sex modulationsprocessorer
Specifikationer:
System
- Klaviatur: 37 semi-vägda tangenter (velocity och release-velocity-känslighet)
- Maximal polyfoni: 60 röster (varierar beroende på inställningar)
- Ljudmotor: Analog modeling synthesis
Modulation
- Kontroller: Mod Wheel, Pitch Wheel, Kaoss Physics, 4x Mod Knobs
- Andra källor: 4x Envelopes, 5x LFO:er, 8x Mod Processors, 3x Key Track, Motion Seq, Step Pulse, Aftertouch, MIDI CCs m.m.
- Modulationsmål: Över 5 500 potentiella destinationer per Performance
Effekter
- Pre FX: Decimator, Graphic EQ, Guitar Amp, Compressor, Wave Shaper m.m.
- Mod FX: Chorus, Phaser, Flanger, Vibrato, Rotary Speaker, Wah m.m.
- Delay: Tape Echo, Stereo Delay, Reverse Delay m.m.
- Master Reverb: Early Reflections, Overb
- Master EQ: 4-bands parametrisk EQ
Anslutningar
- Utgångar: L/MONO & R (6,3 mm TRS, impedansbalanserade)
- Hörlursutgång: 6,3 mm stereo
- DAMPER-ingång: 6,3 mm (ej halvpedalstöd)
- MIDI: In/Out
- USB-B-port
Strömförsörjning och dimensioner
- Strömförsörjning: AC-adapter (DC12V, 2500mA)
- Strömförbrukning: 5 W
- Mått: 566 × 319 × 93 mm
- Vikt: 3,5 kg
- Medföljande tillbehör: AC-adapter, Quick Start Guide, Soft Case
- Tillbehör (säljs separat): DS-1H damper pedal, PS-1 pedal switch
KORG - Innovation sedan 60-talet
Korg grundades i Japan under det tidiga 60-talet av Tsutomu Katoh och hans kollega Tadashi Osanai. Företaget hette från början Keio Electronic Laboratories och flyttade in i sina första lokaler 1962. Namnet Keio valdes eftersom det innehöll initialerna i de båda grundarnas efternamn. Det var också namnet på den järnvägslinje som passerade precis utanför fönstret på deras verkstad.
1963 introducerades Katohs och Osanais förstlingsverk Doncamatic DA-20, en elektrisk rytmbox baserad på ett system med roterande diskar. DA-20 fick en efterföljare i DA-11, en allt igenom elektronisk DoncaMatic-modell.
Ett par år senare kontaktades Katoh av Fumio Mieda, en ingenjör som ville bygga en ny typ av orgel. Till skillnad från de flesta av dåtidens orglar var Miedas version programmerbar. Även fast han själv använde ordet orgel hade Mieda i praktiken konstruerat en synthesizer. Femtio exemplar tillverkades och såldes under det nya namnet Korg som var en sammandragning av namnet Keio och Organ (engelska för orgel, som bekant).
Under 70-talet utvecklade Korg en mängd synthesizermodeller som Mini Korg, PE-1000 Polyphonic Ensamble och MS-20. Företaget begränsade sig inte bara till olika synthesizers. 1975 lanserade man världens absolut första stämapparat i fickformat, WT-10, en produkt som sedan dess fått otaliga efterföljare.
1981 kom PolySix, en synthesizer som var unik såtillvida att den var både programmerbar, polyfonisk och (kanske viktigast av allt) så billig att i stort sett vem som helst hade råd att köpa en. Ytterligare ett stort utvecklingssteg togs 1988 med Korg M1, en synthesizer som innehöll realistiska samplingsbaserade ljud, trummaskin, sequencer och digital effektenhet, allt kombinerat i ett instrument - världens första workstation, kort sagt.